عنوان: تأثیر گفتمان یهودی در تدوین مقالات سیره نبوی در دائره المعارف اسلام

ارائه کننده: داوود رنجبران

استاد راهنما: خانم دکتر جان احمدی

استادان مشاور: جناب آقای دکتر خضری و جناب آقای دکتر صفری فروشانی

استادان داور: حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر بارانی، جناب آقای دکتر رحمتی، جناب آقای دکتر آیینه وند و جناب آقای دکتر احمدوند

تاریخ دفاعیه: چهارشنبه 93/3/21 ساعت 9 صبح

مکان: دانشگاه معارف اسلامی

 دکتر نعمت الله صفری فروشانی سه شنبه 9 آذر 95 در برنامه راهی به روشنایی شبکه چهار سیما حضور پیدا کرد و در گفتگویی با دکتر مالک شجاعی جشوقانی به بررسی جنبه های مختلف سیره و زندگی امام رضا (ع) پرداخت. مشروح این گفتگو را در ادامه مطالعه کنید.
دکتر شجاعی: آقای دکتر صفری پژوهش‌های خوبی در مورد سیره اهل‌بیت (ع) و امام رضا (ع) دارند. در دهه اول محرم این خط سیر را پی گرفتیم که همه ائمه نور واحد هستند. در آنجا اشاره کردم به آن مقدمه تأمل‌برانگیز شهید مطهری در کتاب «سیری در سیره نبوی» که تأکید کرده بود باید کاری عالمانه برای آغاز سیره‌شناسی اهل‌بیت (ع) انجام دهیم. آقای دکتر صفری به نظر شما رویکرد بستر شناسانه و ضرورت شناسانه در مورد سیره اهل‌بیت (ع) چه ضرورتی دارد؟

سی و سومین جلسه تاریخ کلام با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد تقی سبحانی و دبیری علمی دکتر نعمت الله صفری فروشانی روز سه شنبه 11 آبان 95 در موسسه امامت برگزار شد.


در ابتدای این نشست آقای دکتر صفری به بیان روند برگزاری این جلسات و خلاصه ای از مباحث جلسات گذشته پرداخت و گفت: این سومین سالی است که این نشست برگزار می شود. در سال اول دوازده جلسه در مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) و سال دوم بیست جلسه در جامعه الزهراء (س) برگزار شد.


وی در بیان ویژگی‌های خاص کلاس‌های استاد به این موارد اشاره کرد:


 1- روشمند بودن: استفاده موثر، هم از روش‌های خاص تاریخی و شواهد و قرائن و هم از روش‌های کلامی؛


 2- این جلسه نظریه محور است؛ یعنی استاد نظریه‌ای دارند و در راه اثبات نظریه کوشش می‌کنند و حاضرین در این جلسات نیز چالش‌هایی ایجاد می‌کنند و بحث‌های طلبگی اتفاق می‌افتد؛ بنابراین اگر گاهی اوقات مشاهده می‌کنید که بحث‌ها بین اثنین شد مورد نظر استاد نیز هست.


 3- بحث‌ها به‌صورت عمیق مطرح می‌شود. الآن شما تصور بفرمایید که 33 جلسه برگزار کرده‌ایم و هنوز در مدرسه اول یعنی مدرسه مدینه هستیم. مدرسه مدینه به دو بخش قبل از عاشورا و بعد از عاشورا تقسیم می‌شود. استاد بخش قبل از عاشورا را تمام کردند و وارد مدرسه مدینه در مقطع زمانی بعد از عاشورا شدند.


 4- کارآمدی این جلسات قابل‌توجه است. یکی از مهم‌ترین شبهاتی که مستشرقان و شبه مستشرقان مطرح می‌کنند این است که کلام و نظام معرفتی ما اقتباسی است و معتزله بر آن تأثیر گذاشته‌اند ولی استاد سعی دارند به‌صورت روشمند ثابت کنند که بنیاد معرفتی ائمه (ع) بنیاد درون‌زا است و تاریخ آن در قرن اول و همان آغاز و به‌وسیله امام علی (ع) و یارانشان است. از همین‌جا هم پاسخگویی به مستشرقان به شکل نظام‌مند و روشمند صورت می‌گیرد و بنده مانند این جلسات را ندیده‌ام.


 5- نظام معرفتی ثابت و یک پیش نظام را تعریف می‌کنند و برای آن شواهدی می‌آورند.

در آستانه سالروز میلاد امام جواد(ع) در دهم رجب، دکتر صفری مدیر گروه تاریخ اسلام مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) در محفلی متشکل از جمعی از دانش پژوهان و اساتید یزد سخنرانی کرد.
در این سخنرانی بر خلاف سخنرانی های معمول، پس از تبریک بحث خود را به موضوعی جزیی اختصاص داد و جوانب مختلف آن را واکاوید. وی با اشاره به سخنان امام رضا(ع) که امام جواد(ع) را با برکت ترین مولود در اسلام   یا با برکت ترین مولود برای شیعه  خوانده، بحث خود را  اختصاص به تبیین چرایی این سخن گهربار پرداخت.

 وی ابتدا به تشریح واژه برکت پرداخته و آن را به معنای بهره دهی بیشتر در زمان و شرایط و مقتضیات کمتر تشریح کرده و با توجه به مدت زمان  اندک عمر و امامت امام جواد(ع) سعی در تبیین و تعیین این مصداق در مورد امام(ع) پرداخت.

کلیه حقوق متعلق است به سایت شخصی دکتر نعمت الله صفری فروشانی
طراحی در سما